Services

Sidan är tänkt att sätta lite fokusering på mopedmodellen. Ge den ett lyft. Visa att den fortfarande finns. Denna svenska klenod !! ( okej vissa delar i motorn och i elsystemet (tex Bosch) var inte alltid svenska, ...men ändå.) Motorn satt på flera andra modeller och märken, så egentligen fanns det fler helsvenska mopeder.- Men, Husqvarna hade ju ialla fall HELA ekipaget under samma namn !

Så denna hemsida kommer att växa, men sakta !! Och den skall inte ses som något annat än en stunds inspirerande avkoppling. Här kan man njuta av flera mästerverk vad gäller renoveringar. Man kan känna sorg över exemplar som inte kunnat räddas, på grund av okunskap, eller avsaknad av intresse och lust. Helt enkelt kanske p.g.a att det saknas fler delar än vad som är kvar... Kanske kan hemsidan väcka liv i renoveringslusten hos någon som har en gråtande Cornette i ladugården.

Kanske finns det några som har en Cornette därute, "i kylan". Hör av dej. Cornetteägarna kanske inte är så värst många, så visst vore det kul om det tillkom några fler. Det finns ingen klubb, bara en slags gemenskap. En mjuk, skön kontakt, där vi kan fråga varandra om saker och problem, som den ene står inför, och den andre redan upplevt.

Men kom ihåg: Renoveringar, oavsett omfattning, kräver tålamod ! Man måste kunna acceptera som en verklighet, att visst finns det begagnade, original reservdelar,men dom gömmer sig. Det var ju några år sedan dom tillverkades. Man hittar dom, ja, men det kan ta tid. ! Acceptera detta faktum, så går allting lättare.

Det ploppar nu och då upp nytillverkade delar. Är du en noggrann restaurerare, så rekommenderar jag dej att, innan du köper, KONTAKTA SÄLJAREN, och fråga. Det är inte alltid NOS, när det står NOS.

=======M O T O R N U M M E R ::

Jag samlar även motornummer från rundmotorn/äggmotorn. Helst samtliga uppgifter från motorplåten. Nån gång i framtiden, kanske man kan hitta någon logik i numreringarna. Just nu är det ett virrvarr av tankar,pga en viss, bekymmersam inkonsekvens i numreringar. Jag redovisar ogärna gissningar, men jag dristar mej att ändå dela med mej av hittills funna motorer och uppgifter.

Motorer UTAN bokstav, ingår i gruppen märkta med A. Rimligen bör de bokstavslösa motorerna vara de äldsta slidmotorerna. Motornummer för just dessa har jag inte separerat ännu. Det kommer.

Gruppen med A märkta, slidmatade, äggmotorer: 108st funna, med nummer inom spektrat 0107 - 14123. Tidsmässigt lägger jag dessa 1957-1959. Här fins en blandning av 0,8 hk och 1 hk, lite märkligt...och det finns även ex mix vad gäller slidmatning och kolvmatning...Övervägande antalet har 1hk !

Gruppen med B märkta, slidmatade, äggmotorer: 118st, med nummer inom spektrat 12047 - 46338. Tidsmässigt lägger jag även dessa 1957-1959, men kanske helst 1958-1959 (tankarna är stridiga..).Här finns en övervägande del med 0,8 hk, men inte alla...Antalet slidmatningar dominerar stort ! En enda finsk motor ligger i denna grupp, och den har 0,8hk (normalt var 1,5hk till Finland)

Gruppen med C märkta, ICKE SLIDMATADE,äggmotorer: 75st med nummer inom spektrat 00198-39146. Tidsmässigt lägger jag dessa under 1960. Dom hade till 99% orange/röd motorplåt, och jag gissar på -60 pga att dom återfunnits endast på 1960 års Cornetter (model 4022). Satt säkerligen också på 4012-serien, men där har jag ingen koll...Men som sagt-1960 var Cornettens enda år med röd motorplåt. Och här pratar vi endast om 1 hk.Ett fåtal finns med slid, funna i Finland med löpnummer 33049-39146

Gruppen med D märkta ICKE SLIDMATADE äggmotorer: 44st med nummer inom spektrat 25413-41513. Tidsmässigt hamnar dom under 1961-1962 men skulle kunna vara från mid-61kanske. Men jag har inte funnit en enda-61:a med röda plåtar, och C-modellen har då tydligen inte "slaskat över" mellan åren....Samtliga återfunna är kolvmatade. Finska exemplar ligger mellan 40199 - 41513.

Någon som vet eller hört om någon motor såld till Norge? (2,5hk) Sådan export fanns,troligen 1957-1959, och där var det Roulette som gällde. En enda "norsk" Roulette har jag stött på, men fick inte tag i några vettiga fakta, bara att ramnumret på den Rouletten började med ett "X"...och det ger ju ingenting.

(Någon RYSK ROULETTE tror jag inte på..! Humoristiskt sett så är det helt andra grejer..!)

Frustrerande saker, men fängslande.

OM DET FINNS NÅGON PERSON SOM HAR KONTROLL PÅ MOTORBLOCKENS NUMMER, SÅ VORE JAG TACKSAM FÖR KONTAKT. INLEDNINGSVIS FANNS DESSA NUMMER I "SKÅLEN" UNDER FÖRGASAREN, MEN SENARE PÅ MOTORNS UNDERSIDA,MED SMÅ INSTANSADE SIFFROR I CIRKA 6-STÄLLIGA NUMMER. HADE DESSA NUMMER NÅGON INNEBÖRD, ELLER HADE SIFFRORNA INDIVIDUELLA BETYDELSER??? NÅGON SOM VET?

Vissa av löpnumren, går in i varandras olika bokstavsgrupper. Men jag har inte hittat en enda "kollision" eller dubblering.!!!

Lite fler "djupdykningar" kommer här lite då och då....

(9 aug 2017)

 

 

 

 

 

 

 

26 sept 2016

Welcome

Welcome to www.hvacornette.n.nu.

My Newsletter

Links

This website was built using N.nu - try it yourself for free.(info & kontakt)