About

dsc04823.jpg uppdatering 2017-09-09

En bild- och textpresentation om den svenska mopeden Husqvarna Cornette. Här finns exempel på både bruksskick och helrenoveringar. Även skadade ex, som skrotats för reservdelarnas skull, och rent "hopplösa fall", samt återuppståndna. Klicka dej in under HOME i menyn.

Flera Cornetter har "skrotats" sedan 2009,när jag började, men via mig har bara TVÅ (av ca 25) gått till återvinningscontainer,pga grymt skadade.

De flesta (många) tomma ramar, har faktiskt byggts upp igen, och rullar idag. !!

 

 dsc04822.jpg

HUSQVARNA CORNETTE (1959-1962) formgavs av Sixten Sason, och den uppvisar en aning futuristisk form. Den är skön att köra, och den är stark ! Än idag finns det klassiska Husqvarnaljudet kvar.

Visst har den något speciellt...??!! Cornetten hade under sitt första år den slidmatade "äggmotorn". Därefter, under 1960-1962, "äggmotorn" med insug rakt in i cylindern. Äggmotorn gjordes 1957-1962. Sedan kom Flintamotorn "E", men någon sådan satt aldrig på Cornetten. OBS: "D-motorn" fanns endast under motorns två sista år. "ÄGGMOTORN" KAN INTE GENERELLT KALLAS "D-motorn". SÄG "ÄGGMOTORN" eller "RUNDMOTORN" !!!

FÄRGER: Genom åren fanns följande färger + kombinationer: Röd / vit : färgkod (HVA)**154 och 10,(1959), Gul /vit : kod (HVA)** 136 och 10,(1960), Svart : kod (HVA)** 67,(1959-1962), samt Neptungrön : kod (HVA)**59(1960-1962).  Det sägs att fabriken målade upp olika testexemplar ibland, och även dom såldes. Det kan alltså finnas "exotiska", udda lackerade exemplar. Baserat på 457 exemplar och alla 4 åren, så utgjorde röd/vit 25%, gul/vit 2,5%, helsvart 37%, neptungrön 31%.    Övriga: klarblå, svart/vit, tegelröd, klarblå/vit, tre skrikgröna varianter, svart/rosa, blåmetallic/svart, blåmetallic/silver och röd/silver : sammanlagt 4,5%. VINNARNA BLIR Helsvart och Neptungrön. (2017-09-09) De som anges under "övriga" är otroligt svårt att bestämma som fabrikslackering eller privat. Lär nog förbli en gåta...(2019-05-06)

**Jag har färgkod för röd,neptungrön o gul, men visar inte på denna sida. Vid intresse så får du kontakta mej, se under CONTACT.(2018-12-22). Ovan nämnda sifferkoder (**) för Husqvarnas egna färgkoder, är INTE gångbara i dagens butiker.(2022-04-27)Därför inte visade här.

Under samtliga år (utom 1962..) fanns den att köpa som trampvariantUnder 1961 fanns den dels med trampor, och dels med två varianter av kickstart. 1962 var sista året. Det "smugglades" även ut exemplar med 1962 års utrustning- redan 1961, och dessa fick modellnummer 41222. Idag ligger årsmodellsgränsen 61/62, nånstans mellan ram nr 12536 och 12541. (2020-12-27).  Cornetteproduktionens högsta ramnummer, är idag 13947. ..."Hittills, så att säga"....

Efter 1962 fördes delar av Cornettens ram, över till, och in i MCB´s produktion av två modeller, som hette Husqvarna TRAPPER, MCB 1217, och Husqvarna TOPPER, MCB 1205.

1960 presenterades den med s.k. flygtändning (utanpåliggande spole). Men trots detta, så finns det bildbevis på, att det visst fanns exemplar från 1960, utan flygtändning,och som inte ens hade fästet till den yttre spolen.

Baserat på bl.a. bildstatistik, så är det troligt att tankdekalen, (översta bilden) som innehöll den gamla Husqvarna-loggan, satt på alla trampmodeller genom åren. (utom 1962) Men, som alltid finns det motsägande uppgifter. Dekalen på undre bilden satt på tankarna när motorn hade kickstart (sista halvan 1961 och hela 1962). Den hade då tydligen inte modellnamnet Cornette, utan hette SPORT. Och, som alltid med HVA, det finns vissa motsägande uppgifter om detta, också.....Sedan kan ju tank och motor bytas ut, och fullständigt förvirra en identifikation. Och motorplåten sitter ju bara på höger blockhalva. Byter man sån halva, utan att korrigera motorplåten, så är ju motorn bara en halv sanning....och man kan hitta en ram från 1960 med en motor från 1962....och tvärtom..! Men det kan man ju då, inte skylla på HVA-fabriken..

Ytterligare en sak för identifiering av 61or och 62or: Typplåt höger sida nedanför sadeln, står det på den 4122, så är det en 61:a, och 4222 är en 62:a. Om typplåten är oläslig, så är det troligt att det är en 61:a om plåten skruvats fast. Sitter den med nitar så är det troligen en 62:a. ( Men överallt hos HVA så finns det ju "gränsfall"....)

Det har även dykt upp exemplar, som har ramnummer motsvarande åren 1961 och 1962, men med den röd/vita lackeringen. Den, som man alltid ansett som typisk för endast år 1959. Och...förvirringen är total. Det verkar, (4/11-13) som att man exporterade röd/vita exemplar till Finland. Dom finns där, med typisk 1961-1962-karaktär, men med 1959-lackering. Motorblocken skall alltid ha matchande nummer (se undersidan) för att man ska vara säker på att blockhalvorna lämnat fabriken samtidigt .Riktigt gamla äggmotorer har blocknumreringen i skålen under förgasaren.

Kedjeskyddet har en konstruktion för 59:or och 60:or, och en annan för 1961-62. Men artikelnumren förändrades inte.Tydligaste förändringen är vid främre fästet. Övre och undre delarnas separata fästen, fick istället ETT gemensamt. Det börjar nu (2015) dyka upp varianter , som visar att skydden ändrar konstruktion även inom det sista intervallet.... Blir man förvånad ???

Ljuddämparens fästpinne finns i två varianter, en med enkel och en med dubbel infästning i ramen. När denna ändring skedde, är osäkert, men en kraftig gissning säger att det skedde under 61:ornas tid, nånstans mellan ramnumren 9460 och 9471. Vilket borde innebära i slutet av andra kvartalet ,1961. (16/11-2017)

Bakfjädringens nedre fästen fick sent 1961 extra förstärkning på insidan. Dom hade kanske viss benägenhet att böja sej inåt vid tuff körning? En stående plåtbit ca 20 x 150mm, inuti "triangeln", utgör förstärkningen.

Det börjar bli ont om denna modell nu, och därmed även ont om reservdelar. Vissa delar är rent omöjliga, och dessa mopeder blir ju inte fler. Därför är det synd att behöva offra någon, för reservdelarnas skull. Men, långsamt, blir detta tydligen ett måste, och det bidrar ju, tyvärr, endast till att dom blir ännu färre. Men, vad skall man göra....? Många av reservdelsmopparnas tomma ramar, har idag (2017-09-09) byggts upp igen, till rullande exemplar!! WOW !! Ett bra exempel på överlevnadsteknik....

Kassera aldrig en Cornette p.g.a frustration!!..ALDRIG !!

Låt oss bevara alla, som går att bevara ! Skall någon skrotas, så låt oss hoppas att det blir ett så kallat "hopplöst fall",illa skadat, som troligen aldrig skulle fått en renovering eller ens ett omhändertagande.

Äger du en HUSQVARNA CORNETTE, "hel eller halv", så är du jättevälkommen att höra av dej. Har du kanske en bild, eller två, som kan förgylla min statistik , och info, på dessa sidor? Hör av dej !! Kan du läsa ditt ramnummer, rapportera in detta till statistiken också !!. Ramnumret har sin självklara plats på dessa sidor. Meddela även motorns nummer, inkl. den bokstav A-D, som kan förekomma. Även motornummer ingår numera i denna "forskning"...STORT tack på förhand !

Det hittills lokaliserade, lägsta, ramnumret är 153, och det högsta är 13947. (2021-08-26)

HUSQVARNA CORNETTE !! En kärleksförklaring, och, ett stycke svensk industrihistoria !!

Jag har idag listat 655 lokaliserade (2023-05-05) och olika, återfunna Cornetter,men inte bild på alla.  Men endast sådana mopeder, vars ägare gett sitt tillstånd, visas.(ca 30st) Och, ändå inte samtliga av dom.Sidan har ett max.Primärt uppdateras endast TEXT på denna hemsida, jag rör INTE bilderna.Bilder här är oföränderliga .Dom 637 ligger i privat arkiv.....

Många ägare svarar tyvärr inte alls på kontaktsökningar, varken på telefon eller email, och massor av intressant information faller bort. Det är så synd,...så synd ......SÅ SYND !!( 2021-08-26)

En "kul grej" är Cornettens TANK. Den verkar vara tillverkad av 4 eller 5 delar. Huvuddelen ser ut att vara gjord i två halvor (typ som påskägg, men med skarv som ger halvor vänster och höger. Påfyllningshålet för bensin, med gänggång, verkar ha monterats separat. Även runt, och inklusive, bensinkranen, är det troligt att nån slags enhet monterats. Man kan i flertalet tankar t.o.m känna huvudskarven på insidan, vid lockets hål, med pekfingret. ( 2017-12-16)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NY TEXT OM MOTORER, LIGGER UNDER "SERVICES" !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (30/4-17)

Welcome

Welcome to hvacornette.n.nu.

Facebook

My Newsletter

Links

This website was built using N.nu - try it yourself for free.(info & kontakt)